2017. június 11., vasárnap

Felfedeztető tanulás, - kiterjesztett valóság



Egyre inkább megerősödöm abban a meggyőződésemben, hogy a modern technológia új távlatokat nyitott  a gyógypedagógiai fejlesztésben. Anélkül, hogy elvetnénk az ősi értékeket, elődeink kiváló szakmai tudására építve foglalkozásaink sorába számtalan innovatív megoldást vezethetünk be. 
Mint tudjuk, munkánk során elsődleges feladatunk a gyermek megfigyelése, s a gyermeki lélek ismerete és szeretete. Ehhez alapvető és segítő eszköz a gyermekek számára kiállított Szakértői vélemény, amelyben a meghatározott fejlesztendő területeket olvashatjuk. Ha ezek figyelembe vételével, s a magunk tapasztalataival együtt keresgélünk az egyes internetes alkalmazások, játékos fejlesztőprogramok között, akkor különleges kincsekre találhatunk, ami örömtelivé, és nem utolsó sorban hatékonnyá teheti fejlesztő foglalkozásainkat. Így került be az Anyahajó kelléktárába két mobil applikáció, amit néhány hónappal ezelőtt Balázs kisdiákom mutatott be ebben a videóban: 



Ezek az alkalmazások nem a folyamatos, ismétlődő, ismereteket kibővítő fejlesztőeszközeim, hanem a részképességek fejlesztését tekintve egy-egy élményszerű megtapasztaltatás. A mai gyerekek ugyanis a fokozott ingergazdag környezetükben mindig új és izgalmas játékot keresnek. Szeretik a kihívásokat, a játékokban rejlő problémákat. Szeretik maguk kiismerni az egyes alkalmazásokat. Így volt ez a Balázs által bemutatott kiterjesztett valóság témakörében is. 
A most következő felvételen ezt az utat járja be Flóra és Ábris . Kezükbe adtam a tableteket , s eléjük a kinyomtatott papírlapokat, s a többit  rájuk bíztam. Néhány perc volt a játék, de ezalatt komplex módon, egyszerre több részképesség együttes fejlesztése valósulhatott meg.
Először is a felfedeztető tanulás, amely fontos kelléke az örömpedagógiának. Majd pedig a többi terület, nevezetesen: téri relációk, ok-okozati összefüggések fejlesztése. Fontos fejlesztési terület a szókincsbővítés. Megismerték, mit is takar a kiterjesztett valóság. A dimenziók közötti különbségek érzékeltetése is a hasznos tudást szolgálja. Nem beszélve a digitális kompetenciákról. Egyre otthonosabbá válnak a gyermekek a mobil technológia alkalmazásában, a képernyőfotózás elsajátításában, a képek Bluetooth-szal való laptopokra küldésében, a fotók , mint projektproduktumok saját blogba való beillesztésében, hogy csak a legfontosabbakat említsem. 
Summázva tapasztalataimat, úgy látom, ha sokszor nem is fogják igényelni, hogy tabletjükön sárkányt simogassanak, rakétákat lövöldözzenek, ajándékdobozokat nyitogassanak, vagy labdát rugdossanak, de a fejlesztés egy szeletének élményszerűvé tevéséhez nagyon jó kis eszköznek bizonyult a játék. 

Álljon hát a következő néhány perc ennek  alátámasztásaként!

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése